Guerillastart

Lokale

Har du brug for et lokale? Dit eget? På Strøget?
Inden du lader budgettet for en strøgbutik ødelægge alle dine drømme, så overvej om du har brug for dit eget lokale.
En tatovør, som jeg talte med, overvejede – i mangel af lokale – at give billigere priser, fordi hun ville tatoverer folk hjemme hos dem selv. Men jeg sagde nej til den billigere pris; det er jo en service!

En anden tatovør flyttede ind på en ledig stol, i en frisørsalon, og lige om lidt flytter der også en piercer ind, i samme lokale.

En frisørsalon kan også sagtens dublere som kunstgalleri. Alternativet er reklamer for shampoo, som folk nok skal købe alligevel. Imens kunderne bliver klippet har de god tid til at studere malerierne ordentligt.

Streetfood er det ‘nye sort’, og skaber ikke bare billigere husleje, men også en smart og moderne fleksibilitet. Det behøver ikke at være en bil. Det kan også være en Christianiacykel, trækvogn eller hvad du nu finder på.

Casper Vulpius måtte ikke sælge mad på stranden i Hornbæk.
Derfor ringede han til Søfartsstyrelsen, for at finde ud af, hvor langt ud på havet han skulle, for at sælge mad dér. Svaret var “nogle få meter”.

Mangler du en kontorplads i det indre københavn kan du prøve at kigge på de nye projekter Sp8ces og Copenhagen Hot Desk Cafe. Priserne ligger på 699,- – 800,- pr. måned, eller 150,- pr. dag.
Forhåbenligt kommer der snart tilsvarende tilbud i provinsen.

Tryksager

Visitkort, flyers, brochurer, aftale- og stempelkort, plakater …

Tryksager kan være frygteligt dyrt. Store virksomheder har en fotograf, en tekstforfatter, en korrekturlæser, en grafisk designer, som alle sammen skal have løn, inden det bliver sendt til tryk.

Brug dit private netværk, men gør det ordentligt. Stavefejl og dårlig grafik – især dårlige billeder – fjerner fokus fra dine varer eller service, og signalerer at du er en amatør. Gerne ‘guerilla’, men ikke ‘amatør’.
Du kan finde gratis og royaltyfrie billeder på Pixabay.com*, goodfreephotos.compixnio.compexels.com og burst.shopify.com.

Logo? – lad være! Der findes nogle tjenester på nettet, hvor du kan købe et logo for nogle få US$. Det er en hovedløs idé.
Skriv dit firmanavn med en skrifttype du synes passer, og lad logoet enten komme af sig selv, med tiden, eller betal en dygtig designer for at få lavet noget godt, når du har råd. Men intet logo er 100 gange bedre end et idéforladt logo.

Når du har en brugbar tryksag, i digitalt format (helst PDF), skal du ha’ det trykt: Tjek priserne hos Vistaprint og Onlineprinters*.

Onlineprinters er lidt dyrere som udgangspunkt, men med gratis forsendelse bliver de alligevel billigst.
500 visitkort*, med farvetryk på én side: 180,- x moms.
1000 A6 flyers med farvetryk på begge sider: 260,- x moms. 

Hos Online Printers kan du downloade gratis skabeloner til InDesign, og du kan få en måneds gratis prøveversion af InDesign hos Adobe.

Her er en InDesign-skabelon til “køb 9 og få den 10. gratis” kort (Beskåret størrelse: 8,5 x 5,5 cm): Loyalitetskort-skabelon.

Hent gratis undervisningsmateriale til grafisk design hos The Pale Tribe.

Website

Hos unoeuro.com* kan du bestille domænenavn (.dk) og webhotel (5GB server, PHP, FTP, database, ubegrænsede e-mail adresser m.v.) for 215,- x moms.
(Bestiller du her får du 3 måneder ekstra, gratis.)

Unoeuro har en one-click-installation af det kendte – og gratis – CMS WordPress*. Find en god og gratis designskabelon, og du har et website.

Find en gratis manual her: WordPress bogen (PDF)*.

Det bedste ved WordPress er, at der findes mange millioner brugere, og derfor utallige gratis hjælpesider på nettet, og mange grupper på Facebook, hvor folk vil hjælpe dig.

Opret en Google Webmaster konto*, så du kan få din side frem på Google, og på Google Maps. Det er også gratis.

Det er også en god idé at oprette en Facebook side* (ikke ‘profil’ eller ‘gruppe’).

Hvis du handler med virksomheder, er LinkedIn ret værdifuldt at være med på.

Webshop

Du kan hente et gratis plugin til WordPress, der hedder WooCommerce*, som udvider dit website med en online shop.
Derefter kan du vælge om du vil sende faktura til køberne, eller om de skal betale med kreditkort, så der skal tilknyttes et betalingsmodul. Læs mere under “modtag betaling“.

Modtag betaling

Kreditkort

Der findes en række meget dyre løsninger til at modtage kreditkort, og de færreste egner sig til en mobil forretning.
Et billigt og nemt alternativ er iZettle*: Køb den trådløse kreditkortterminal – her til kun 199,-  (normalpris 599,-) – opret en gratis konto, og hent app’en til din smartphone eller tablet. Nu kan du modtage betalinger, som automatisk overføres til din bankkonto.
Læs mere på izettle.com.

App’en er en utroligt intuitiv POS (point-of-sale), som selv et barn kan betjene.

Prisen er 1,95 % (faldende til 1 %, afhængig af omsætning). Du skal have en ret stor omsætning, før det bedre kan betale sig, at bruge de andre løsninger på markedet.
Oprettelse og konto er gratis. Det er særligt godt hvis du kun driver forretning i perioder.

iZettle har også en speciel app-løsning til restauranter, barer og caféer, et kasseapparat, en bon-printer, og meget andet godt. iZettle kan synkroniseres med Billys regnskabssystem.

MobilePay

De fleste danskere har efterhånden MobilePay, og det fungerer jo fint.
Der findes nogle Særlige løsninger til virksomheders brug af MobilePay.
Læs mere her.

Online betaling

Hvis du har en webshop skal du kunne modtage betalinger.
Når det er virksomheder, eller det offentlige, du handler med, er det bedst med en faktura.
Til privatkunder er det bedst med kreditkortbetaling.
Stripe* er rigtigt velfungerende, og koster kun 1,4 % + 1,80 kr. pr. transaktion. Oprettelse og opsætning er hurtig, nem og gratis.
Stripe betalingsgateway* findes som gratis udvidelse til WooCommerce.

Regnskab, fakturering og løn

En erhvervskonto kan være god at have, men lad det være slået fast: Som lille iværksætter behøver du den ikke. Det er dog en god idé at have en separat konto til at sætte skatte- og moms-penge ind på.

Hvordan regner jeg moms og skat ud?

Husk at du ikke behøver at være momsregistreret før din omsætning er mere end 50.000,- pr. år.

Fakturering og regnskab

Til fakturering og regnskab findes der flere online løsninger, som gør det nemt og hurtigt at fakturere, og holde styr på hvem der har betalt, og evt. sende rykkere eller kreditnotaer, lave momsregnskab osv.
billy.dk* koster gratis / 145,- pr. måned*.
dinero.dk koster gratis / 165,- pr. måned.
e-conomics koster 99,- / 169,- / 349,- pr. måned.

Prisen afhænger af hvor avancerede muligheder du vil have.

Alle tre systemer kan også bruges til e-fakturering, som især det offentlige bruger (dog ikke i gratisudgaven).

Billy.dk har den fordel at de er synkroniserede med iZettle (kreditkortterminaler), WooCommerce (webshop) og Salary (lønsystem).
Med en Stripe konto kan du også sætte en kreditkortbetalingsknap på dine fakturaer, så privatkunder kan betale nemt og ubesværet online.

Løn

Hvis du har brug for at udbetale løn findes Salary*, som gør lønafregning (der normalt er uforholdsvist avanceret) til en leg.

Du kan gøre det gratis, eller du kan få den avancerede udgave til 19,- kr.* pr. lønseddel.

CRM

Customer Relation Management. Altså kunde- og ordreadministration. Altså en kinabog og en blyant, eller noget avanceret database-halløj, afhængig af hvad du har brug for, så du husker dine kunder, aftaler, at følge op, osv.

  • HubSpot CRM – engelsksproget og gratis.
  • Billig CRM – på trods af navnet gratis, knapt så elegant men på dansk.
  • Clickmate – dansk og gratis op til 50 kunder.
  • Du kan også bare bruge Google*, Outlook eller iCloud (e-mail, kalender, påmindelser, noter og adressebog) som din ‘CRM’. Det er jo også gratis.

Startomkostninger …

Et priseksempel på startomkostninger:
500 stk. visitkort: 180,- + 1000 stk. flyers: 260,- + domænenavn og hosting: 215,- + WordPress CMS: Gratis + WooCommerce webshop: Gratis + Stripe betalingsgateway: Gratis + fakturerings- og bogføringssystem: Gratis + Salary lønsystem: Gratis + iZettle konto og app: Gratis + iZettle kreditkortterminal: 199,-
= 854,- kroner x moms (1.068,- med moms).

Hertil kommer naturligvis varer, lokale, bil m.m., men det kan vi af gode grunde ikke gætte noget om.

Gebyrer:

  • Stripe onlinebetalinger: 1,4 % + 1,80 pr. transaktion.
  • iZettle: 1,95 % pr. transaktion (falder med øget omsætning, til minimum 1 %).
  • Unoeruro webhosting, e-mail m.m., årligt: 90,- x moms.
  • DK-domæne, årligt: 40,- x moms.
  • Lønafregning: Gratis/19,- pr. lønseddel.
  • Regnskab og fakturering: Gratis/99,-/145,-/165,-/169/349,- pr. måned.

* Mine anbefalinger.

Hurtige links


Vil du hellere betale dig fra at lave website, webshop eller andet, så kontakt mig og fortæl om dine ønsker, så får du et uforpligtende tilbud.